Itsensä kannustamisen taito

Ystävän kannustaminen ja nostattaminen tulee luonnostaan ja sen tekee mielellään auttaakseen toista eteenpäin. Miten on itsensä kannustamisen kanssa, tuleeko sitä tehtyä yhtä helposti? Kannustamisen taidot usein unohtuvat tai jää kokonaan käyttämättä, kun on itsensä kannustamisen aika. 

Minulla oli haastava tilanne yhden uuden projektin kanssa, jonka etenemiseen en voinut juuri sillä hetkellä vaikuttaa. Vaikka en voinut siihen vaikuttaa, olin kasvattanut itselleni voimakkaan riittämättömyyden tunteen ja koin olevani alisuoriutunut tehtävästä. Olin jäänyt jumiin tähän huonoon tunteeseen ja se vaikutti tapaan toimia myös muiden asioiden kanssa. Tällaisissa tilanteissa sitä saattaa olla itselleen liian ankara ja mikään ei tunnu etenevän. Usein sitä suurentelee tunnetta ja on turhan ankara itselleen. 
Sanotaan, että huono seura tekee kaltaisekseen, samoin tämä pätee itsensä kanssa. Jos koko ajan tuntee, että ei onnistu, eikä osaa, niin niinhän siinä sitten lopulta käy. Sitä tylsistyy, eikä kiinnostu yrittämään mitään muutakaan.

Ota tavaksi itsensä kannustaminen! 

Viimeisten vuosien aikana jokainen elämäni osa-alueeni on muuttunut kokonaan. Oma mieleni on kokenut suuria muutoksia tai oikeastaan olen kehittynyt valtavasti. Olen tietoisesti lähtenyt kehittämään itseäni elämäni eri osa-alueilla, olen antanut itselleni siihen mahdollisuuden. 

Suhdetta omaan itseen voi muuttaa ystävällisemmäksi. On hyvä ottaa tavaksi kannustaa itseään ja ennen kaikkea haastavissa elämäntilanteissa. Toimia suhteessa itseen, aivan kuin hyvään ystävään, joka iloitsee ja kannustaa. Kannustaminen, lempeys ja ymmärtävä mieli ovat parasta lääkettä. Pyrin koko ajan vahvistamaan sellaista luonnetta myös itsessäni. Uskomalla itseeni ja omaan tekemiseen ja tekemällä asioita parhaalla mahdollisella tavalla, se riittää.

Voiko itsensä kannustamisen taitoa kehittää?
Kyllä, myönteisyyteen oppii! 

Tässä kuusi tehokasta keinoa: 

  • Kysy haastavassa tilanteessa itseltäsi – mitä sanoisit ystävällesi juuri nyt?
  • Vaienna sisäisen kriitikko – Puhu itsellesi arvostavasti. 
  • Hyvätahtoinen nauraminen itselle, auttaa unohtamaan stressin ja kielteiset tunteet. 
  • Kehu itseäsi pienistäkin onnistumisista ”hyvä minä”!
  • Löydä positiivisia asioita ympäriltäsi – mitkä asiat ovat jo hyvin.
  • Hymyile peiliin ohi kulkiessa ja jos kehtaat, niin vilkuta vielä perään.

Näin ystävänpäivän kynnyksellä annan itselleni parhaan ystävänpäivä lahjan – Olen ystävä itselleni <3 

Upeaa päivää sinulle ystäväni,
-Kirsi